Συμβουλές προς τους γονείς, ως προς την προσέγγιση των παιδιών εν μέσω της κρίσης
- Ενημερώνουμε τα παιδιά κατάλληλα και σωστά ανάλογα με το ηλικιακό φάσμα, χωρίς να χρησιμοποιούμε φράσεις που θα προκαλέσουν ανασφάλεια ή φόβο, αλλά όντας ειλικρινείς. Αποφεύγουμε την έκθεση τους σε πληροφόρηση που μπορεί να τα τρομάξει ή να τα αναστατώσει. Υπενθυμίζουμε ότι όλα θα πάνε καλά και ότι σύντομα θα επανέλθουμε στην συνηθισμένη καθημερινότητα μας.
- Διατηρούμε ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με τα παιδιά, παρέχοντας ευκαιρίες για συζήτηση σε διάφορα θέματα που τα απασχολούν. Ακούμε με ενεργητικό τρόπο και αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες τους. Θα ήταν καλό και οι ενήλικες να μοιράζονται τις σκέψεις και τις ανησυχίες μεταξύ τους. Το να ακούσουμε κάποιον που θα θέλει να μοιραστεί τις σκέψεις και τα συναισθήματα του είναι από μόνο του ανακουφιστικό. Δεν χρειάζεται να δώσουμε απαραίτητα συμβουλές, αρκεί να ακούσουμε με κατανόηση.
- Κάνουμε πλάνα και σχέδια για το μέλλον με αισιοδοξία μαζί με τα παιδιά μας.
- Δεν απομονωνόμαστε εμείς ή τα παιδιά, καθώς υπάρχει η δυνατότητα τηλεφωνικών κλήσεων και βίντεο-κλήσεων. Φροντίζουμε να διατηρήσουμε τακτική επικοινωνία με τα πρόσωπα του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος μας, που θα μας προσφέρει μια αίσθηση ασφάλειας.
- Στο πρόγραμμα περιλαμβάνουμε δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας καθώς και κινητικές δραστηριότητες, ανάλογες με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα του παιδιού, ώστε να διοχετεύεται η ενεργητικότητα των παιδιών.
- Δραστηριότητες εκπαιδευτικές, οι οποίες μπορούν να κατασκευαστούν μαζί με τα παιδιά, ή χρησιμοποιώντας υλικά που υπάρχουν από παιχνίδια ή άλλα υλικά του σπιτιού, ώστε να ενεργοποιείται η δημιουργικότητα και η φαντασία τους, να ενισχύεται η ικανότητα συγκέντρωσης και διάρκεια της, η μνημονική ικανότητα και να επιδιώκεται ο λεκτικός εμπλουτισμός. Μπορείτε επίσης να τους διαβάζετε παραμύθια ή βιβλία και να τους ζητάτε να τα αφηγηθούν ή να τα αναδιηγηθούν.
- Ιδιαίτερα ωφέλιμες είναι οι δραστηριότητες στη φύση, σε σημεία που δεν υπάρχει συνωστισμός ή στην αυλή για να παίρνετε καθαρό αέρα. Θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη φυσική άσκηση των παιδιών. Υπάρχουν διαθέσιμα videos στο διαδίκτυο με σωματικές ασκήσεις που έχουν τη μορφή παιχνιδιού.
- Μπορείτε να οργανώσετε καλύτερα τους προσωπικούς σας χώρους, τα δωμάτια ή την κουζίνα. Μια οργάνωση παιχνιδιών, βιβλίων, ρούχων στην ντουλάπα μαζί με τα παιδιά θα ήταν πρακτικά χρήσιμη.
- Διαμορφώνουμε ένα καθημερινό πρόγραμμα που δίνει την αίσθηση ρουτίνας. Το πρόγραμμα μπορεί να διαμορφωθεί από κοινού με τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Θα ήταν καλό να προσομοιάζει με το πρόγραμμα που τηρούσαν συνήθως. Διατηρούμε ένα σταθερό πρόγραμμα όσον αφορά τις ώρες ύπνου και ξεκούρασης, φαγητού, ψυχαγωγίας, δημιουργικής και εκπαιδευτικής απασχόλησης. Αυτό θα βοηθήσει τόσο τους γονείς όσο και τα παιδιά να αξιοποιήσουν τον διαθέσιμο χρόνο χωρίς να βαριούνται ή να κουράζονται περιττά.
- Αποφεύγουμε τον πολύωρο ύπνο, το ξύπνημα αργές πρωινές ώρες ή τον ύπνο αργά το βράδυ, ιδίως για τα παιδιά. Αποφεύγουμε την ενασχόληση με τάμπλετ και ηλεκτρονικά παιχνίδια τις ώρες λίγο πριν κοιμηθούν.
- Ακολουθούμε σταθερές ώρες τακτικών και συχνών γευμάτων. Προσέχουμε τη διατροφή μας και φροντίζουμε να παίρνουμε όλα τα απαραίτητα στοιχεία και τις βιταμίνες. Τρώμε πολλά φρούτα, λαχανικά και πίνουμε χυμούς. Αποφεύγουμε την αγορά μη υγιεινών σνακς ή τα τοποθετούμε σε μη εμφανές ή εύκολα προσβάσιμο σημείο.
- Αναθέστε υπευθυνότητες στα παιδιά σε σχέση με οικιακές εργασίες ανάλογες της ηλικίας τους και των δυνατοτήτων τους (π.χ. πότισμα φυτών, φροντίδα ζώων, κατανομή εργασιών στο σπίτι).
- Μαγειρέψτε μαζί με τα παιδιά, φτιάξτε κέικ, κουλουράκια και άλλες σπιτικές υγιεινές λιχουδιές.
- Οι δραστηριότητες επίσης θα μπορούσαν να είναι ομαδικές ή και ατομικές. Τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας χρειάζονται ησυχία, προσωπικό χώρο και χρόνο που πρέπει να σεβαστούμε, ιδιαίτερα για τους έφηβους.
- Επίσης, είναι σημαντικό να αποφεύγονται θέματα συζήτησης που προκαλούν διαφωνίες και συγκρούσεις. Δεν είναι η κατάλληλη περίοδος να επιλύσετε διαφωνίες. Διατηρείστε χαμηλούς τόνους. Ένα κλίμα ήρεμο και ασφαλές είναι προτιμότερο για όλους.
- Οι περιορισμοί που απορρέουν από την κατάσταση είναι προτιμότερο να μην επικοινωνούνται με απαγορευτικές διατυπώσεις. Ας χρησιμοποιούμε διατυπώσεις προτρεπτικές αναφέροντας τις δυνατότητες με όσα μπορούμε εναλλακτικά να κάνουμε.
- Όσο ανέφικτο και να ακούγεται χρειάζεται να αφιερώνετε λίγο χρόνο στον εαυτό σας. Επιβάλλεται και είναι ζωτικής σημασίας. Ένα χαλαρωτικό μπάνιο, χαλαρωτική μουσική ή ανάγνωση βιβλίων, ενασχόληση με κάποια δραστηριότητα που σας ευχαριστεί, φυσική άσκηση, ώστε να μπορείτε να αποφορτίζεστε και να γεμίζετε τις μπαταρίες σας. Μπορείτε να το κάνετε όταν τα παιδιά κοιμούνται ή εναλλάξ μεταξύ σας οι γονείς.
- Περιποιηθείτε και ντυθείτε όμορφα και εσείς και τα παιδιά σας. Η αίσθηση ότι είστε περιποιημένοι επηρεάζει θετικά τόσο τη δική σας διάθεση όσο και των άλλων.
- Ασχοληθείτε λίγο με την εργασία σας. Έχετε χρόνο να διαβάσετε βιβλία, άρθρα ή ακόμα και να αναθεωρήσετε ή να αναδιαμορφώσετε πλάνα εργασίας.
Παναγιωτοπούλου Μελίνα
Ψυχολόγος